Sayısal Takograf - Gördes Ticaret ve Sanayi Odası
 

Sayısal Takograf

Sayısal Takograf


SAYISAL TAKOGRAF SİSTEMİ (STS) HAKKINDA
 
Takograf cihazı, karayolu araçlarının hareketinin ve sürücülerinin belli çalışma sürelerinin detaylarını otomatik veya yarı otomatik olarak göstermek ve kaydetmek için karayoluyla taşımacılık yapan araçlara monte edilmesi tasarlanan kayıt cihazıdır.

Takograf cihazı;
•    Araç kullanım sürelerini denetler.
•    Araç hızını denetler.
•    Kanunun belirttiği sınırlar içinde aracın kullanımını denetler.
•    Denetlediği kayıtları hafızasında tutar.
•    Hafızasındaki kayıtları grafik veya yazılı rapor olarak verir.

Mekanik ve elektromekanik takograf cihazları yerine, 1 Mayıs 2006 tarihinden itibaren AB’ye üye ülkelerde Avrupa Birliği’nin ilgili mevzuatı uyarınca karayolu taşımacılığında kullanılan yeni araçlarda sayısal takograf kullanılması zorunlu hale gelmiştir.

Sayısal takograf uygulaması ile, profesyonel sürücülerin davranışlarına/faaliyetlerine ilişkin daha fazla ve güvenilir veri toplayarak, karayolu güvenliğinin artırılması amaçlanmaktadır.

Sayısal takograf cihazı ile aşağıdaki bilgiler kaydedilmektedir.

•    Aracın kat ettiği mesafe
•    Aracın hızı
•    Sürüş zamanı
•    Diğer çalışma veya hazır bulunma süreleri
•    Çalışma aralarını ve günlük dinlenme süreleri

TAKOGRAF KARTI

Takograf kartlarına ilişkin başvuruların alınması, değerlendirilmesi, kartların sertifikalandırılması, kartların kişiselleştirilmesi ve sahiplerine dağıtılması süreçlerindeki iş ve işlemler TOBB tarafından gerçekleştirilmektedir.

Başvuru ve ödeme yapılmasından sonraki işlemler ise Odamız tarafından tamamlanmaktadır.

Kart Tipleri:


Sürücü Kartı: Uluslararası taşımacılık yapan ve yolcu taşımacılığı yapan sürücülerden SRC1, eşya taşımacılığı yapan sürücülerden SRC3 belgesine sahip her sürücü sayısal takograf kartına başvuru yapabilecektir.

Şirket Kartı: Şirketin yerleşik olduğu ülkedeki yetkili otorite tarafından, takograf hafızasında saklanan bilgiyi indirmek ve yetkisiz ulaşımı engellemek için şirkete ait bilgileri kilitlemek amacıyla, taşımacılık şirketine verilen karttır. Bir şirket birden fazla şirket kartı alabilir.

Servis Kartı: Temel olarak sayısal takografların takılması, açılması, kalibre edilmesi, kontrolü ve bilgi yüklenmesi için, onay almış servislere ve/veya servislerin montajcılarına verilen akıllı kartlardır. Sadece sayısal takograf için Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’ndan onay almış yetkili servisler servis kartı alabilir.

Denetim Kartı: Sürücü ve şirket kartları 5 yıl, servis kartları ise 1 yıl geçerlidir.


SAYISAL TAKOGRAF KARTI BAŞVURULARI İŞLEMİ BAŞVURU

• STAUM - Sayısal Takograf Araştırma ve Uygulama Merkezi’nin web sayfasındaki https://staum.tobb.org.tr/WEB/ linkine tıklayarak, açıklan sayfada “Kart İşlemleri” kısmından başvuru yapılması gerekmektedir. (başvuru sırasında e-devlet şifresi ile sisteme giriş yapılabilmektedir)


• Başvuru işlemleri bilgisayar ortamından yapılmalıdır. Cep telefonu üzerinden yapılan başvurular da hata oluşmaktadır. Ayrıca başvuru sayfasında çıkan uyarı yazıları ve açıklamaları dikkatle okunması ve takip edilmesi gerekmektedir.


• Başvuru işlemi tamamlandıktan sonra sistemin oluşturduğu ödeme numarası ile T.C. Vakıflar Bankası şubeleri gişeden ödeme yapılmalıdır. İnternet bankacılığından ya da EFT yapılarak ödeme işlemi kabul edilmemektedir. Ödeme yapılmayan başvurular onaylanmamaktadır.


• Başvuru sahiplerinin, başvuruyu tamamladıktan ve ödeme yapıldıktan sonra Odamıza tekrar müracaat için başvurmasına gerek yoktur.

TESLİM

• Sayısal takograf kartları adrese gönderilmediğinden Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Sayısal Takograf Müdürlüğü (Ankara)’ nde basımı yapılan kartlar Odamıza ulaştığında “SMS” ile bilgi verilerek teslim edilecektir.


KAYIP, ÇALINTI, YANMIŞ VE EL KONULMUŞ KARTLAR HAKKINDA

• Kayıp, çalıntı, yanmış ve el konulmuş kartlarda kolluk kuvvetleri (polis veya jandarma) tarafından düzenlenmiş olan “Tutanak” bulunması zorunludur. Başvuru ekranları aynı olup “İkame Başvurusu” kısmından yapılması gereklidir.

ARIZALI, BOZUK VE YIPRANMIŞ KARTLAR HAKKINDA


• Arızalı, bozuk ve yıpranmış kartlarda başvuru ekranları aynı olup “İkame Başvurusu” kısmından yapılması gereklidir. Başvuru işlemi tamamladıktan sonra kartın Odamıza teslim edilmesi gerekmektedir. Kartı teslim alınmayan başvurularda işlem yapılmamaktadır.